Iskremtyper

Trykk på den enkelte iskremtype for å lese mer.

Milkshake

Softis

Melkeis

Fløteis

Frozen yoghurt

Fruktis

Sorbet

Vannis

Milkshake

Milkshake lages ofte i spesielle maskiner og kan på mange måter sammenlignes med softisen. Når du lager milkshake hjemme består den ofte av iskremkuler blandet med melk.

Softis

Isen du kjøper i butikken fra isdisken fryses ned rett etter at den er laget – og er minst -18 grader kald når du kjøper den. Softis er is som produseres på stedet, tappes ved en høyere temperatur – og har ca. samme konsistens som iskrem har før den fryses på fabrikken. I softis er det relativt mye luft, og avhengig av hvor du kjøper den kan softisen være både melkeis og fløteis.

Melkeis

Melkeisen er på mange måter lik fløteiskrem, men inneholder litt mindre fett og kalorier.

Fløteis

Den norske fløteisen er både den mest kjente, mest spiste og mest tradisjonelle iskremen i Norge. Norske iskremprodusenter passer på at fløten er fersk og av høy og jevn kvalitet. Det er raust med fløte som gir den gode, fyldige smaken vi nordmenn kjenner så godt. De viktigste ingrediensene i fløteis er fløte, melk og sukker. Sukkeret er nødvendig for den fløyelsmyke spiseopplevelsen vi liker. Uten sukker ville iskremen vært hard og dessuten ganske tam på smak.

Frozen yoghurt

Frozen yoghurt består av en iskremmiks som inneholder yoghurt og har et lavere fettinnhold enn mange andre iskremtyper.

Fruktis

Isen vi kaller fruktis har minst 15 prosent fruktinnhold. Fruktsmakene i Norge er tilpasset den norske ganen – det merker du nok når du er ute på reise. Spesielt jordbær og blåbær er populære smaker. På grunn av klimaet vårt er vi mer vant til umodnet frukt i Norge enn i sydligere strøk – og derfor har vi ofte en litt syrligere preferanse enn andre land.

Sorbet

Sorbet er fruktis som det piskes luft inn i. Det er slik den får sin myke konsistens. Sorbet har minst 25% fruktinnhold.

Vannis

Vannisen inneholder som regel ikke fett og har ofte mindre frukt/bær enn en vanlig fruktis og er leskende på varme dager. Noen vanniser lages også uten frukt og bær.