Norges iskremhistorie
1900-1920
1900 – 1920
Norsk industri vokser og sosiale lover sikrer arbeidernes rettigheter. Norge er nøytral i første verdenskrig, men over 2000 norske sjøfolk blir drept under Tysklands ubåtkrig.

1900
Norsk iskremproduksjon oppstår – i liten skala.
1904
Iskrem serveres for første gang i kjeks – en iskremselger har gått tom for tallerkener og får hjelp fra sin nabo – en vaffelselger. Resten er historie.
1905
Unionen med Sverige oppløses.
1920-1940

1920-1940
Prisene synker og arbeidsledigheten i Norge går opp. Det blir mange tvangsauksjoner i jordbruket. Den økonomiske ustabiliteten som starter på 1920-tallet forsterkes etter børsfallet i 1929. Det er mye usikkerhet blant den norske befolkningen.

1924
For 10 øre per kremmerhus selger Sven Hennig-Olsen iskrem fra bakrommet i en tobakkskiosk i Kristiansand.
1929
Det er 30–40% arbeidsledighet i Norge i tiden rundt det store børskrakket.

1930
Iskremfabrikkene etablerer seg, blant annet i Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim.

1932
Forgjengeren til Diplom-Is er offensiv med markedsføringen før konfirmasjonssesongen: De kjøper en oversikt over alle Oslos konfirmanter fra en prest som har mistet jobben på grunn av alkoholmisbruk og sender så reklame direkte til disse hjemmene.
1934
Iskrempionér Odd Sjetne drar til Amerika på 2-måneders studietur. Med reise, innlosjering og kost koster turen 2.290 kroner.
1940-1950
1940 – 1950
Det er krigstid – og Norge har meldt seg nøytrale. Norge blir likevel okkupert av Tyskland i fem år. Livet til nordmenn preges av undertrykkelse, frykt, rasjonering og motstandskamp.
1940
Tyskland invaderer Norge.

1941
Forbud mot fremstilling og omsetting av fløte innføres– fløteisproduksjonen i Norge stopper.
1942
Under krigen fryser okkupasjonsmakten grønnsaker og bær i iskremprodusentenes frysere. Det var ikke vanlig å fryse ned bær og frukt på denne tiden – og iskremprodusentene sine rapporter fra «prøveprosjektet» fremkaller mange viktige svar rundt preservasjon av frukt og grønt.
1945
Nordmenn leverer rasjoneringskortene sine, eller råvarer de har produsert selv, til iskremfabrikkene i Oslo. De vil at det skal lages iskrem.

1947
Slotts-Is dannes som et uavhengig meieriselskap.

1949
Det stilles krav til norske iskremprodusenter om fremstillingsmåter, innhold og sikker produksjon.
1950-1960

1950 – 1960
Rasjoneringen fra krigstiden opprettholdes frem til starten av 50-tallet, men oppturen har for alvor startet. Marshallhjelpen og eksportrettet industri markerer starten på det norske velferdssamfunnet slik vi kjenner det i dag. EU etableres og Hjallis herjer på skøytebanen under Oslo-OL i 1952.

1950
Pin-Up lanseres med navnet «Sjokoladepinne». En fornem frue med egen kiosk nekter å ha reklame for isen i sitt butikkvindu siden plakaten har bilde av en bikinikledd dame. («Jeg vil ikke ha en slik pin-up dame i vinduet mitt!»). Beslutningsveiene er korte på denne tiden, så isen skifter raskt navn til «Pin Up» som et tilsvar.
1950
Helsedirektøren mener iskrem burde bli en del av sikringskosten.

1953
Den første kroneisen kommer på markedet. Den kostet 75 øre. Navnet «kroneis» kommer fra kronen i logoen til selskapet som laget kroneisen, Slotts-Is.
1960-1970
1960-1970
Slengbukser, lavalamper, jojo, frisbee og Barbie, minibanken og kassettbåndet – nordmenn er opptatt av fred, frihet og kjærlighet og kjenner den økonomiske optimismen på kroppen. Dr. No, Frokost hos Tiffany’s og 2001: En romodyssé går på kino og Wenche Myhre blir den første norske popstjernen med suksess i utlandet.

1960
Hennig-Olsen Is bygger sin egen iskremfabrikk.
1962
Kassettbåndet finnes opp.
1962
Isbjørn Is setter i gang produksjonen av iskrem.
1965
Beatles slipper singelen «Yesterday».

1967
Rundpinnen ser dagens lys.
1968
Kronprins Harald forlover seg med Oslo-jenta Sonja Haraldsen.
1969
Soft Shake, iskrem i kopp som spises med skje, lanseres.
1970-1980
1970-1980
Vannsengen er populær i Norske hjem og i gatene har folk sko med hjul på; rulleskøyter. Walkmanen og den første mobiltelefonen kommer på markedet, Lillebjørn Nilsen synger om «Barn av Regnbuen» og på kino ser vi både på Olsenbanden, Flåklypa Grand Prix og Bør Børson jr.
1970
Popgruppen Beatles oppløses.

1970
Hennig-Olsen lager den første småisplakaten.
1980-1990
1980-1990
Hockeypulver, skulderputer, neonfarger og Sherrox – på 80-tallet handler alt om å være synlig. Både Windows og Apple lanserer hjemme-PC-er, men Lars Kilevold mener likevel at «Livet er for kjipt», kanskje på grunn av Den kalde krigen, som ikke hadde noe med iskrem å gjøre.

1980
Meierienes iskremfabrikker fusjoneres under merkenavnet Diplom-Is.

1984
Hakke Hakkespett, nøtteis med sjokoladeovertrekk, spises av det norske folket for første gang.
1990-2000
1990-2000
Rumpetaske, Rachel-frisyren, Nirvana og boyband, internett og DVD – teknologiutviklingen eksploderer samtidig som de fleste norske hjem har fri tilgang til både TV og musikk. Sissel Kyrkjebø blir med på en raplåt med Warren G og herjer på musikklister over hele verden, mens Toy Story og Sofies verden gjør suksess på norske kinolerreter.
1991
Den svenske iskremprodusenten GB-is kommer inn på det norske markedet.

1994
Drillo-isen lanseres i forbindelse med Norges deltagelse i fotball-VM.

1995
GB-is trekker seg ut av det norske markedet på grunn av tøff konkurranse fra norske produsenter.
2000-2017
2000-2017
Smarttelefoner, sosiale medier og globalisering knytter menneskene tettere sammen enn noen gang tidligere. Tilgangen på informasjon er enorm. Donkeyboy, Marit Larsen, Røyksopp og Kurt Nilsen og et titalls andre Idol-artister preger musikkbildet, mens Harry Potter og Ringenes Herre trekker folk på kino.

2002
Kulinaris etableres.
2002
Artistene Marcus og Martinus blir født.

2006
Rekordår for salg av iskrem – i snitt spiser Ola og Kari Nordmann 14,4 liter dette året.
2009
Barack Obama blir den første afroamerikanske presidenten i USA.

2010
Diplom-Is feirer 80 år, og dagens logo ser lyset.

2014
Hennig-Olsen is feirer 90 år.

2016
Kulinaris lanserer iskrem med brunost.

2017
Hennig-Olsen Is får ny logo.

2012
Isbjørn Is fyller 50 år